Stichting Dalton

OBS De Symfonie is een openbare Dalton school. Als school sluiten wij ons aan bij de stichting Dalton, omdat wij zelfstandigheid, efficiëntie, maar ook samenwerking stimuleren. Op de basisschool leert een kind zelfstandig te worden. Als school willen wij de kinderen hierin helpen.

Om zelfstandig te worden moet je vertrouwen hebben, daarom zul je van onze leerkrachten niet horen: 'Nee, dat mag niet', maar 'Ja, maar hoe ga je dat doen?' Door de vrijheid die kinderen krijgen, leren ze dat bij vrijheid verantwoordelijkheid hoort. Het is zeker geen 'vrijheid, blijheid', de leerkracht stelt wel grenzen. Het gaat om de keuzevrijheid die de kinderen krijgen. Doordat de kinderen zoveel vrijheid krijgen, worden ze verantwoordelijk en door die verantwoordelijkheid is de effectieve tijd groot en leren de kinderen dus veel. Ook stimuleren wij samenwerking, omdat iedereen dat later nodig heeft. Pas als de kinderen goed kunnen samenwerken met anderen, leren ze dat vrijheid grenzen heeft (Daltononderwijs, 2020).

We geven op school opdrachten waarbij je moet samenwerken of juist niet. Bij de overige taken begeleiden we de kinderen om zelf de kijken wat voor hun het beste werkt. Na samenwerkingsopdrachten of individuele opdrachten vinden wij het belangrijk om te reflecteren. 'Ging het goed? Wat ging er minder goed?' Onze leerkrachten helpen alle jongeren van het Daltononderwijs om uitdagingen met doorzettingsvermogen aan te gaan en met optimisme voor het ontwikkelen van competentie, vertrouwen en zelfrespect (The Dalton Plan in the First Program, 2014). Als een opdracht een keer niet goed gaat, is dit niet erg. Wij stellen onszelf elke dag opnieuw de vraag of het kind al meer zelfstandigheid aan kan, of dat we juist een stapje terug moeten zetten. Het is niet erg als we een stap terug zetten, daar leren we juist van.