Lokaalindeling

Hierboven is een klaslokaal voor bijvoorbeeld een groep 6 weergegeven. Omdat onze klassen rond de twintig kinderen heeft, staan er nog een aantal tafels extra in een lokaal. Wij vinden bewegend leren erg belangrijk, daarom maken wij gebruik van statafels die de kinderen zelf kunnen verstellen in hoogte. Deze tafels gebruiken wij in groep 3 tot en met 8. Ook hebben sommige statafels balansborden, deze zorgen ervoor dat de kinderen kunnen wiebelen op hun plaats zonder andere kinderen te storen.

 

"Verschillende wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat kinderen die bewegen, sneller leren. Hun hersenen maken dan stoffen aan waardoor informatie sneller wordt opgeslagen." vertelt Megans (2017). Op veel scholen zitten oudere kinderen (vanaf groep 5) nog veel tijdens de lessen. Omdat ze minder buitenspelen dan de kleuters, is er in hun vrije tijd ook minder actie. Dit is erg slecht voor de gezondheid, kinderen lopen een groter risico op hart- en vaat-ziekten, obesitas en diabetes als ze ouder zijn (Gaalen, 2018). Om deze redenen hebben wij op onze school statafels.


Groep 1 en groep 2 hebben ieders twee lokalen. In het ene lokaal vinden de lessen plaats en staan de tafels en stoelen van de kinderen. In het andere lokaal is een bouwhoek, poppenhoek en staan er allerlei andere soorten speelgoed klaar voor de kinderen. Ook in het leslokaal van de kinderen is er genoeg plek om te spelen. We hebben ervoor gezorgd dat de kinderen genoeg ruimte hebben en zich kunnen uitleven. 


Wij vinden muziek een heel belangrijk vak op de basisschool. De kinderen krijgen dit daarom ook elke week als vak (op de donderdag of vrijdag). We hebben een speciaal muzieklokaal hiervoor met een piano, keyboards en gitaren. We hebben genoeg keyboard en gitaren zodat een hele klas les kan krijgen en iedereen zijn of haar eigen instrument heeft. Ook hebben we nog een aantal andere muziekinstrumenten, zodat kinderen deze kunnen leren kennen en erop oefenen. Eén van onze talentvakken is gitaarspelen, ook dit is een reden waarom we zoveel gitaren hebben. 


Wij hebben erg veel verschillende materialen om mee te knutselen op school, zodat kinderen hun creativiteit helemaal los kunnen laten gaan.

Op onze school stimuleren we de creativiteit van kinderen. Om deze reden hebben wij een groot handvaardigheidslokaal. Ook in dit lokaal hebben we weer verstelbare tafels, maar deze tafels kunnen ook nog schuin gezet worden voor bijvoorbeeld tekenen of schilderen.


Hiernaast zie je een vloer tussen de lokalen op de benedenverdieping (groep 1 tot en met 4). De kinderen kunnen over dit pad heen lopen en springen, ze oefenen hiermee tellen en het alfabet.
Hieronder die je een muur tussen de lokalen op de bovenverdieping (groep 5 tot en met 8). Doordat kinderen hier vaak langslopen herhalen ze de tafels vaak en worden deze sneller geautomatiseerd.

Ook hebben wij op beide verdiepingen een groot touchscreen bord op de muur. Hierop kunnen kinderen leerzame spelletjes doen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb